چه عواملی بر اندازه سنگ کلیه تاثیر دارند؟

 

اندازه سنگ کلیه بسته به مواد معدنی و املاح محلول در ادرار می تواند

Kidney stone size
Kidney stone size

متفاوت باشد. سنگ های کلیه ممکن است کوچک یا بزرگ باشند و یا حتی قادر باشند ساختارهای تو خالی داخلی کلیه را پر کنند. سنگ های کوچک بدون هیچ درمانی می توانند از حالب عبور کرده و از طریق ادرار از مثانه خارج شوند.

اما سنگ کلیه هایی که سایز بزرگتری دارند در حالب گیر کرده و جریان ادرار را مسدود می کنند.

ترکیبات سنگ های کلیه از چیست؟

در حدود ۸۰ درصد از این سنگ ها از نوع کلسیمی هستند. سنگ های کلسیمی هم به دو دسته مختلف تقسیم می شوند.

1.    اگزالات کلسیم

2.    فسفات کلسیم

اگزالات کلسیم

سنگ های با ترکیبات اگزالات کلسیم رایج ترین انواع سنگ های کلسیمی هستند. این سنگ ها بیشتر در افرادی دیده می شود که کلسیم زیادی در ادرار خود دارند. با این حال در برخی موارد حتی در مواقعی که مقادیر کلسیم موجود در ادرار طبیعی هستند ممکن است به دلایل دیگری این سنگ ها تشکیل شوند.

سنگ های اسید اوریک

در حدود ۵ الی ۱۰ درصد از سنگ های کلیه از اسید اوریک تشکیل شده اند. اسید اوریک جزو مواد زائدی است که از تغییرات شیمیایی در بدن بوجود می آیند. هنگامی که کریستال های اسید اوریک نمی توانند در ادرار اسیدی حل شوند سنگ اسید اوریک را می سازند.

چه کسانی ادرار اسیدی دارند؟

به عنوان اولین دلیل می توان به افرادی اشاره کرد که در برنامه غذایی خود پروتئین حیوانی بالا و سبزیجات و میوه جات کمی مصرف می کنند. آنها می توانند کاندید های خوبی برای ابتلا به سنگ های اسید اوریکی باشند. 

دومین دسته افراد داری اضافه وزن هستند. سومین دسته کسانی هستند که دیابت نوع ۲ دارند.

آخرین دسته افراد مبتلا به نقرس و اسهال مزمن هستند که به دلیل ادرار اسیدی شانس بیشتری برای تشکیل سنگ های اسید اوریکی دارند.

سنگ های استروویت

در حدود ۱۰ درصد از سنگ های کلیه استروویت / عفونی هستند. اگرچه این سنگ ها رایج نیستند، اما اندازه سنگ کلیه در این دسته بزرگ است. همچنین آنها دارای شاخه هایی به شکل شاخ گوزن هستند و رشد سریعی دارند.

این سنگ ها در اثر عفونت های مکرر دستگاه ادراری بوجود می آیند. به طور معمول سنگ های منیزیم آمونیوم فسفات در ادرار قلیایی تشکیل می شوند.

سنگ های سیستین

این گروه از سنگ ها تنها یک درصد از سنگ های کلیه را شامل می شوند و یک اختلال متابولیک نادر و ژنتیکی هستند. در برخی از غذاهایی که ما می خوریم سیستین که یک آمینو اسید و یکی از اجزای سازنده پروتئین است وجود دارد. اگر سیستین موجود در ادرار زیاد باشد و باز جذب نشود باعث تشکیل سنگ می شود.

از کجا بدانم سنگ کلیه دارم؟

اغلب افراد هنگام دفع سنگ با درد ناگهانی که در حین دفع آن دارند متوجه وجود سنگ در کلیه های خود می شوند. اما اندازه سنگ کلیه در برخی موارد ممکن است بیشتر از ۵ میلیمتر باشد و از لوله حالب عبور نکند.

در این گونه مواقع فرد به درمان های پزشکی نیاز دارد. همچنین برخی سنگ ها کاملا بی صدا هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. بنابراین تنها به وسیله عکس برداری با اشعه ایکس و یا سونوگرافی می توان از وجود آنها مطلع شد.

علائم سنگ کلیه

بارزترین علامت درد شدید، ناگهانی و گرفتگی در پشت و پهلو است که به سمت پایین شکم و کشاله ران حرکت می کند. در این زمان بدن تلاش می کند تا از شر سنگ خلاص شود به همین دلیل فرد مدام راه می رود و نمی تواند استراحت کند.

سایر علائم

·       تکرر ادرار

·       سوزش ادرار

·       وجود خون در ادرار

·       تهوع و استفراغ

·       احساس درد در نوک آلت تناسلی مردان

آیا سنگ کلیه ارثی است؟

بله، سنگ کلیه اغلب در افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها سنگ داشته اند بیشتر دیده می شود.

اندازه سنگ کلیه

سایز سنگ ها نیز ارثی هستند و برخی سنگ ها بزرگ در خانواده ها دیده شده اند. سنگ های کوچک به اندازه یک شن و یا کوچکتر هستند، اما سایز برخی از سنگ ها حتی ممکن است به اندازه یک گردو شود.

سنگ نر چیست؟

این سنگ ها به طور ژنتیک در خانواده ها شکل می گیرند. شکل آنها مانند شاخ گوزن است و هنگامی که برای پر کردن قسمت داخلی کلیه رشد می کنند به این شکل در می آیند.

این سنگ ها با انواع خاصی از باکتری ها تشکیل می شوند. سنگ نر به دلیل عفونت های دستگاه ادراری تشکیل شده و منجر به عملکرد ضعیف کلیه ها می شوند.

منبع: https://www.drsadeghzadeh.com/

Comments

Popular posts from this blog

تزریق بوتاکس در چه سنی خوب است؟

فیلر بینی چیست؟

آیا با رژیم پروتئین یک ماهه می توان لاغر شد؟