روش های برداشتن سنگ حالب کدامند؟

 

urethral stone
urethral stone

سنگ حالب اگر باعث ناراحتی شود و به طور طبیعی دفع نشود ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. متخصصین اورولوژی با توجه به علائم، ویژگی های سنگ و سابقه پزشکی شما از یکی از درمان های موجود برای برداشتن سنگ استفاده می کنند.

اما برای سنگ هایی که ناراحتی ایجاد نمی کنند درمانی اتخاذ نمی شود و تنها توصیه می شود روزانه ۳ لیتر آب مصرف کنید. در این گونه مواقع به منظور بررسی بیشتر تنها یک برنامه زمانی برای ویزیت های منظم به شما داده می شود تا اطمینان حاصل شود وضعیت بدتر نمی شود.

انواع درمان ها برای برداشتن سنگ حالب

اغلب سنگ هایی که از کلیه حرکت کرده و به سمت حالب می روند با جریان ادرار دفع می شوند. اما برخی سنگ ها بسته به اندازه و محل سنگ کمی دیرتر از بدن خارج می شوند.

اندازه سنگ

به طور معمول اندازه سنگ در انتخاب روش درمان تاثیر بسزایی دارد. سنگ های کمتر از ۵ میلی متر به درمان خاصی نیاز ندارند و حداکثر در عرض ۶ هفته خود به خود دفع می شوند.

محل سنگ

هر چقدر محل سنگ به مثانه نزدیکتر باشد، احتمال دفع آن بیشتر می شود.

درمان فعال سنگ حالب

اصل درمان این است که با کمک مسکن ها درد آرام شود و بیمار پس از نوشیدن روزانه سه لیتر آب بتواند سنگ را دفع کند.

اما اگر سنگی که در حالب گیر کرده است و همچنان به رشد خود ادامه می دهد و یا عفونت  ایجاد کند لازم است درمان فعال دریافت کنید.

درمان به سه روش انجام می شود.

1.    سنگ شکنی موج

2.    نفرولیتوتومی از راه پوست

3.    یورتروسکوپی

جراحی

سنگ های بزرگ با قطر یک سانتی متر و یا بزرگتر را که بر عملکرد کلیه تاثیر داشته باشند و منجر به نارسایی کلیه شوند باید جراحی کرد. این جراحی در مواقعی که درمان های دیگر موثر واقع نشده باشند و سنگ باعث عفونت دستگاه ادراری شده باشد بکار می برند.

سنگ شکنی با موج

در این روش جراح از خارج بدن بیمار و با کمک لیتوتریپسی امواج ضربه ای به بدن منتشر می کند. این ارتعاشات سنگ را به قطعات کوچکی تبدیل کرده تا با کمک جریان ادرار از بدن خارج شوند.

نفرولیتومی از راه پوست

سنگ حالب را می توان از طریق نفرولیتومی از راه پوست حذف کرد. در این روش جراح یک سوزن را از طریق پوست بیمار وارد کلیه می کند. این سوزن تحت هدایت سونوگرافی یا اشعه ایکس قرار دارد.

از همین راه جراح برخی ابزارها و دوربین کوچکی را وارد بدن بیمار می کند و با کمک نفروسکوپ سنگ را مشاهده می کند. سپس با کمک لیزر سنگ خرد شده و از بدن بیمار خارج می شود. این روش برای بیمارانی که سنگ های بزرگی در یک سوم فوقانی حالب دارند بکار برده می شود.

یورتروسکوپی

این یک روش موفقیت آمیز برداشتن سنگ حالب است که حداقل درد را برای بیمار ایجاد می کند. با این روش می توان تقریبا ۹۰ درصد سنگ های گیر کرده در حالب را برداشت. در این تکنیک جراح یورتروسکوپ با سر لیزر را از طریق مجاری ادراری وارد حالب می کند. سپس سنگ حالب را بر روی صفحه نمایش می بیند و با کمک لیزر آنرا خرد می کند. سنگ های خرد شده را می توان با سبد مخصوصی برداشت و از سیستم ادراری خارج کرد.

اگر سنگ حالب درمان نشود چه؟

اگر سنگ شما هیچ علائمی ایجاد نکرده باشد ممکن است همچنان به رشد خود ادامه دهد. در برخی موارد بیمار در معرض خطر تشکیل سنگ دیگری قرار می گیرد و یا سنگ باعث عفونت می شود.

علاوه بر آن سنگ هایی که بزرگ باشند و به درمان دارویی جواب ندهند ممکن است به کلیه ها آسیب برسانند و یا حتی آنها را از کار بیندازند.

برای تشخیص زود هنگام سنگ حالب چه کنم؟

اگر شما یکبار سنگ حالب دفع کرده اید ممکن است لازم باشد سلامت عمومی خود را به طور منظم بررسی کنید. برخی از بیمارستان ها بسته های چکاپ سلامت عمومی متناسب با سن و جنسیت افراد دارند. این بسته ها مخصوص بیمارانی است که سابقه دفع سنگ از سیستم ادراری داشته اند.

نتایج معاینات هر چه که باشد به شما اعلام می شود و پس از آن می توانید از سایر خدمات بیمارستان بهرمند شوید.

 

Comments

Popular posts from this blog

تزریق بوتاکس در چه سنی خوب است؟

فیلر بینی چیست؟

آیا با رژیم پروتئین یک ماهه می توان لاغر شد؟